HjemOm syvendePraktisk infoSove ute i kulde

Praktisk info

Sove ute i kulde

Her er noen triks for å kunne sove ute i kulde

Soveposen:

De fleste soveposer har oppgitt hvilket temperaturområde de er beregnet på. Men det går faktisk an å forsterke den.
Inne i soveposen kan du ha en såkalt lakenpose (ikke vanskelig å sy selv), og velger du en i litt tykk flanell, vil denne hjelpe på å holde varmen. Inne i posen kan du forsterke ennu mer, med en "posehygge" - dette er en pose du har mellom soveposen of lakenposen, og er strikket i tykt ullgarn med de tykkeste strikkepinnene du bare kan finne på å drømme om. Denne posehyggen skal nesten se ut som en helsetrøye, og vil lage en masse luftlommer mellom lakenposen og soveposen, noe som gir god ekstra isolasjon.
Utenpå soveposen kan du også gjøre mye. Ytterst kan du ha et uteliggertrekk (dette kan du enkelt sy selv), dette er vanligvis ett vindtett stoff på oversiden av posen, og tett (også mot fuktighet) opå den siden som vender ned. Trenger du ennu mer varme, kan du legge inn flere lag med avispapir mellom soveposen og uteliggertrekket. Finner du en papirsekk av typen med mange lag papir, er denn flott å tre på fotenden av soveposen under uteliggertrekket. Utenpå alt, er det en god ide å stikke fotenden ned i ryggsekken - det både skjermer litt ekstra mot kulden, men også hjelper til å holde fotenden tørr.

Liggeunderlag:

Pass på at du har noe som er tett. De såkalte strandmadrassene er skumgummi, og trekker fuktighet - derfor ubrukelig! Har du ikke tykt liggeunderlag, kan du godt bruke to eller tre tynnere, hvis de er glatte kan man gjerne lime dem sammen med et par limflekker i den ene enden - da er det fortsatt mulig å rulle dem sammen, og også mulig å skille dem igjen. Hvis ikke, kan de lett gli så du i løpet av natten får dårligere isolasjon mot bakken, og isolasjonen mot bakken er den viktigste. Både soveposen og det andre du bruker for å holde varmen blir klemt sammen der du ligger oppå, og luften blir klemt ut. Ingen luft = dårlig isolasjon, så det du har under er VIKTIG.
PS: Tørket reinskinn er heller ikke å forakte - hårene i reinens pels, er som sauen ull innhule, og holder ekstra godt på varmen.

Påkledningen:

I likhet med dagantrekket, er ull det beste for å holde varmen. For absolutt best mulig isolasjon, er det beste å ha et eget sett ullundertøy til nattbruk. Her er to ting viktige, ha det tørt, og renest mulig ull hvor lanolinet ikke er vasket ut (er lanolinet vasket ut av ullen, har det en tendens til å klø). Skal du overnatte flere netter, er det beste å skifte tilbake til "dagundertøyet" om morgenen, og la "nattundertøyet" få lufte seg / tørke igjennom dagen så det er så tørt som mulig igjen til neste natt.
Glem heller ikke å ha på en skikkelig lue av ULL.

Produser varme:

Skal du sove ute i skikkelig kulde, er det også lurt å skru opp varmen kroppen din produserer. Det som fungerer som en sentralfyr er magen, og den kan du regulere til å produsere mer varme.
Måten å få magen til å levere mest mulig varme, er å gi den noe å jobbe med - jo mer den må jobbe, jo mer varme produserer den. Rett før du kryper ned i soveposen for å sove, tar du et kraftig måltid med ting som krever mye arbeide for å fordøye. Glem sukker, det er lettfordøyelig og gir ingen varme. Spis heller mye proteiner og gjerne noe fett. Dette krever mye arbeide av magen, og gir mye varme igjennom natten. Passer du på at det er noe pepper (trenger ikke å overdrive) gir også det ekstra varme.

For all del, hold deg lagt unna såkalte energidrikker! Disse inneholder to ting, sukker og koffein. Sukkeret gir deg ingen eksra varme da det er meget lettfordøyelig, og koffeinet er "vanndrivende". Å ta koffein før en går til køys er bare til irritasjon utover natten. For det første blir det vanskeligå få sove, og for det andre vil den vanndrivende virkningen gjøre så en høyst sannsynelig må på toalettet i løpet av natten - ikke så veldig morsomt når det er kaldt.

Go to top